حسگرهای ژیروسکوپ، پدیده‌جدید دنیای دیجیتال
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

  تکنولوژی بعضی مفاهیم را در علوم مختلف تغییر داده است. یکی از این مفاهیم ژیروسکوپ است که وسیله‌ای برای اندازه‌گیری و یا حفظ جهت است.


این مفهوم اما، در سال‌های اخیر و با هجوم دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمندی مانند تبلت‌های چند رسانه‌ای و موبایل‌های هوشمند شکل جدیدی به خودش گرفته است. اولین بار که نام ژیروسکوپ در دنیای محصولات دیجیتال شخصی شنیده شد زمانی بود که استیو جابز گوشی iPhone 4 را در ماه ژوئن سال 2010 رونمایی کرد. ژیروسکوپ یکی از نقاط قوت موبایل جدید Apple بود. 

GPS، قطب نما و شتاب سنج که در موبایل‌های هوشمند امروزی تعبیه می‌شوند، می‌توانند مکان گوشی‌های موبایل را در هر نقطه‌ای از کره زمین و جهت‌گیری آن را نسبت به قطب شمال نشان دهند. این حسگرها حرکت به سمت بالا یا پایین و جلو یا عقب را هم حس می‌کنند، با این حال اما همیشه جای حسگری به نام ژیروسکوپ در این بین خالی بود. نیک بلک یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌نویس‌های برنامه‌های مکان‌یابی می‌گوید: شتاب‌سنج تعیین می‌کند که تلفن همراه در کدام جهت در سه بعد حرکت کرده، اما نمی‌تواند تشخیص دهد که تلفن همراه حول محور خود در کدام جهت چرخیده است. در واقع حسگر ژیروسکوپ می‌تواند تکان‌ها و ارتفاع گوشی موبایل و یا تبلت‌ها را تشخیص دهد. این حسگر در بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی جدید، بسيار به کار می‌آید. حالا این حسگر به یکی از پر طرفدارترین قطعات به‌کار رفته در موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها تبدیل شده است، تا جایی که در سال 2011 فروش جهانی این حسگرها از مرز 655 میلیون دلار گذشته است.




کارشناسان و تحلیل‌گران بازار معتقدند که فروش بالا و افزایش تقاضای خریداران برای دستگاه‌هایی مانند iPhone و iPad باعث افزایش فروش این حسگرها در سرتاسر جهان شده است. به این ترتیب فروش حسگرهای ژیروسکوپ در سال 2011 به 4/655 میلیون دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با فروش 5/394 میلیون دستگاهی این حسگرها در سال 2010 رشد 66 درصدی داشته است. 

این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند فروش حسگرهای ژیروسکوپ در سال‌های آینده و با رونق بیشتر بازار جهانی تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند افزایش پیدا کند و حتی تا پایان سال 2015 به مرز 1/1 میلیارد دلاری برسد. جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که حسگرهای ژیروسکوپ در سال 2011 حدود 41 درصد از بازار 6/1 میلیارد دلاری حسگرهای حرکتی به کار رفته در دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل را به خودشان اختصاص داده‌اند. این در حالی است که این سهم برای بازار 1/1 میلیارد دلاری این محصولات در سال 2010 برابر 24 درصد بوده است. 

این روزها مدل سه محوری حسگرهای ژیروسکوپ طرفداران بیشتری دارند. در این میان اما تبلت‌های چند رسانه‌ای و موبایل‌های هوشمند بیشترین سهم را برای به کار بردن این حسگر در میان دیگر محصولات دیجیتال دارد. این در حالی است که شرکت Apple بزرگ‌ترین مصرف‌کننده حسگرهای ژیروسکوپ سه محوری در دنیا است و سهم 62 درصدی را از این بازار در اختیار دارد. بعد از Apple شرکت‌های Samsung و LG به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در میزان مصرف حسگرهای ژیروسکوپ در دستگاه‌های دیجیتال‌شان دارند. 

حالا استفاده وکاربردهای مختلف حسگرهای ژیروسکوپ آن‌قدر در میان کاربران مختلف در سرتاسر جهان رواج پیدا کرده و محبوب شده است که تولید کنندگان برنامه‌های کاربردی و طراحان نرم‌افزارها و بازی‌های ویدئویی را وارد مرحله جدیدی کرده است. درست به همین دلیل هم در سال‌های اخیر تعداد برنامه‌ها و بازی‌های مبتنی بر کاربردهای ژیروسکوپ در حال افزایش است؛ بازی‌هایی مانند شبیه‌سازی پرواز با هواپیما که با تکان‌ها و جهت‌های واقعی حس حقیقی یک خلبان را به کاربرانش القا می‌کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب